Subject: FW: Alkoholi kättesaadavust piiravad meetmed
From: "SM Info"
To: "SM Info"
Date: Mon, 29 Jul 2024 13:54:51 +0300

From: Riho Nagel <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >

Sent: Monday, July 29, 2024 1:30 PM
To: Brigitta Õunmaa <[email-masked] <mailto:[email-masked]>
>
Subject: Alkoholi kättesaadavust piiravad meetmed

Tere

Kirjutan teile Eesti Õlletootjate Liidu nimel ettevõttest Miltton New
Nordics.

Mai lõpus tutvustas Sotsiaalministeerium
(https://www.sm.ee/uudised/alkoholitarvitamise-vahenemist-taheldada-vaid-n
oorte-seas) koos WHO ja Kanada sõltuvuste ja vaimse tervise keskusega
Eesti alkoholipoliitika mõjusid tarvitamisele ja rahvatervisele ning
ühtlasi toodi välja mitmeid ettepanekuid seoses alkoholi kättesaadavuse
piiramisega. Selles nimekirjas olid allolevad meetmed:

1) Kaugmüügi piiramine (ministeeriumi hinnangul saaks ühiskonnas kõige
kiiremini kokku leppida);

2) müügikohtade tiheduse vähendamine (90% Eesti inimestest jõuab alkoholi
müügikohta 10 minuti jooksul);

3) müügikohtades alkoholitarbimise ja müümise kellaaja piiramine, sh
pühapäevase jaemüügi kellaaja vähendamine;

4) alkoholimüügi keelamine bensiinijaamades ja veebis;

5) alkoholiaktsiisi tõstmine samas tempos elukalliduse tõusuga (Siin on
küsimus selles, kuidas on täiendav aktsiisitõus planeeritud - kas 2025.
aasta alguses 5%, 2025. aasta suvel 5% ning 2026. aasta alguses korraga
10%?)

6) reklaamipiirangud (Terviseminister Riina Sikkut ei toonud otseselt
sammudes välja reklaami veelgi rangemat reguleerimist, ent markeeris
reklaamipiiranguid kui positiivset näidet noorte alkoholitarbimise
vähendamisel)

7) vanusepiiri tõstmine – terviseminister Riina Sikkut viitas, et oleme
naaberriikidest alkoholipoliitika osas maha jäänud, seda näiteks
vanusepiiri kontekstis. Vanusepiiri tõstmist ei toodud eraldi
ettepanekutes välja, kuid markeeriti, et Leedus on tarbimisiga tõstetud
20. eluaastani, Lätis kavandatud muudatuse vastuvõtmise järel keelataks
alla 20-aastastel lätlastel alkoholi osta, praegu on vastavaks
vanusepiiranguks 18 eluaastat. Seega on ka vanusepiiri tõstmine vähemalt
mõttena päevakorral.

8) alkoholimüüjatele litsentsisüsteemi loomine.

Kas praeguseks on selgunud eeldatav ajakava ja plaan, milliste meetmetega
ja mis tempos edasi liigutakse? Millised meetmed plaanite esmajärgus
kasutusele võtta?

Õlletootjate Liit soovib olla võimalike arengutega aegsasti kursis ning ka
turuosalisi puudutavatesse aruteludesse kaasatud olla.

Loodan, et saate meid informeerida esialgsetest plaanidest ning tulevikus
ka diskussioonidesse kaasata. Sobib hästi ka lühike telefonikõne, kui
hetkel veel liialt detailset infot ei ole.

Lugupidamisega

Riho Nagel | Miltton

Valitsussuhete vanemkonsultant

+372 5197 6373
Telliskivi 60/2, I-hoone, C-sissepääs, 5. korrus | 10412 Tallinn
[email-masked] <mailto:[email-masked]>
miltton.ee <https://www.miltton.ee/>